Dag 10 Vendome - Tours op km 864 - Reisverslag uit Tours, Frankrijk van Joop en Stephanie Breugel - WaarBenJij.nu Dag 10 Vendome - Tours op km 864 - Reisverslag uit Tours, Frankrijk van Joop en Stephanie Breugel - WaarBenJij.nu

Dag 10 Vendome - Tours op km 864

Blijf op de hoogte en volg Joop en Stephanie

26 Mei 2014 | Frankrijk, Tours

Het had zo mooi kunnen zijn vandaag. De dag start met een meer dan prima ontbijt en het zal blijken dat dit vandaag ook nodig is.

Als we het dorp uitfietsen komen we een stel tegen, Gerda en Henk, die al even aan het zoeken zijn om weer op de route St. Jacques te komen. Met behulp van de GPS van Joop is het zo gevonden en fietsen we samen op. We delen onze ervaringen en het blijkt dat ook zij veel hartelijkheid ontvangen in Frankrijk. Ook leuk om van andere Santiagogangers verhalen te horen. Maar Gerda gaat te snel omhoog (met manlief in het kielzog) en we zijn ze snel kwijt. Het begint zelfs warm te worden als we op een bankje in het zonnetje wat zitten te eten komt Charles uit Den Haag voorbij en stopt. Hij is blij als we hem koffie aanbieden. Het is unne gezellige Hagenees en het kletst weer wat anders dan Brabants. Heel stuk samen opgefietst, maar ook zijn tempo is voor ons, dus voor mij, te hoog. Hij is weg. Een 20 km verderop zien we ze alledrie in het gras wat eten/luieren. Wij doen gezellig mee, en genieten nog heel even van de zon. We fietsen aan, even later scheiden onze wegen ivm verschillende tempo's.

Joop en ik fietsen samen door oude dorpjes en langs lijkt wel kleine chateautjes. Rond een uur of drie - we zitten dan 20 km van Tours, ons eindpunt van de dag - worden de hemelsluizen wederom helemaal opengedraaid en die kraan is nu op dit moment nog steeds niet dicht! We schuilen even, maar goed.... we moeten toch naar Tours. We krijgen spontane hulp van een Fransman voor een kortere weg. De weg voor ons was onverhard en door de enorme hoeveelheid regen die valt, zijn de gaten helemaal volgelopen met water, en dat vond hij onverantwoord. Goed om ongelukken te maken en zijn blij met zijn hulp. Hij rijdt ons voor/wacht ons op op afgesproken plekken en wijst ons de weg via een spoor over de snelweg en de Loire, waarlangs een paadje ligt van nog geen meter breed en waar ik helemaal duizelig van wordt door het hard stromende water van de Loire onder ons. Als er er een trein langskomt adviseert hij te stoppen omdat die je anders van je fiets blaast. Supereng. Maar we komen op op het bedoelde pad en staan binnen kwartier in centrum Tours. We zijn de Fransman dankbaar voor zijn genereuze hulp! Het giet nog steeds, het water staat in onze schoenen dus nemen we het eerste de beste hotel dat we zien en dat is toevallig Le Grand Hotel, een prachtig oud hotel en zijn we blij mee.

Na alle gebruikelijke rituelen toch nog even Tours ingelopen, want ondanks de regen is het gewoon een prachtige stad.

Sorry dat het weer zo'n lang verhaal is maar zal fijn zijn later terug te kunnen lezen, alhoewel we deze dag niet snel zullen vergeten...al is het maar om die Fransman die buiten in de regen steeds de weg wees...

• 27 Mei 2014 - 07:07

An&Jos:

Duim ook omhoog voor jullie! En jij Stephanie, over gevaarlijke paadjes, dapper. Geniet in Tours, hopelijk met een zonnetje!

• 27 Mei 2014 - 07:48

Cynthia:

Wat leuk om te lezen dat de Franzen zo aardig en behulpzaam zijn. Dat wist ik helemaal niet. Ik dacht net als de meeste Nederlanders dat het maar stug volk is. Jullie zijn inmiddels al een heel eind en ondanks dat het zoveel regent, waarderen jullie toch de mooie dingen wat jullie tijdens jullie reis beleven. Heel veel succes komende dagen groetjes Cynthia

• 27 Mei 2014 - 09:14

Hennie:

Grapjas: "..sorry dat het zo'n lang verhaal is.."!
    Volgens mij heeft ieder van ons meer tijd om te lezen dan jij om te schrijven. Ik snap niet waar je de tijd en fut vandaan haalt. Alhoewel, enthousiasme doet wonderen voor je energie denk ik! Succes verder, de verhalen zijn nooit te lang en verder: Kèk toch ût!!
    Groeten, Hennie

• 27 Mei 2014 - 13:40

Rein En Annemie:

Hoi Pelgrims,
    Allereerst, jullie verhaal kan niet lang genoeg zijn, en deze fransman zullen jullie zo ook wel onthouden, zonder teruglezen. Al die bijzondere engeltjes onderweg. Geweldig!
    Gr. Rein en Annemie.

• 27 Mei 2014 - 18:37

Leon En Thea:

Hoi Joop en Steef,
    Ga gerust zo door met schrijven, het is zo leuk om te lezen! Hoe meer verhalen hoe beter.
    Ook leuk met de mooie foto's erbij.
    Het is leuk om te lezen dat jullie, ondanks het slechte weer af en toe, zo genieten van alles wat jullie mee maken en wie jullie ontmoeten.
    Gewoon DOORGAAN !!

Groetjes Leon en Thea

• 27 Mei 2014 - 19:11

Francoise En Ron:

Trots op jullie , en Steef wil jij aub een boek schrijven . Want dat zit in je, We zitten allebei mee op de fiets als we jullie verslag lezen. Zo leuk
    Groetjes uit een super nat Schijndel.

• 27 Mei 2014 - 19:28

An:

En ik sluit me van harte aan bij de vorige schrijvers: Het is elke dag genieten van jullie avonturen, zo zijn we samen aan het fietsen (maar ik dan wel op het droge ...). Ga maar lekker door zussie! Het is ook voor jullie zelf zo leuk om straks terug te kunnen lezen!

• 27 Mei 2014 - 19:52

Maria Vissers:

Hoi peregrino's ik ben getipt door rein en annemie . We zullen jullie met plezier volgen. En je verhalen kunnen niet lang genoeg zijn. Heerlijk om te lezen. Jammer dat we te laat wisten van jullie camino was jullie anders zeker uit komen zwaaien. Maar bij deze geniet van elke km die je fiets. Heel veel groetjes van twan en maria.

• 27 Mei 2014 - 21:00

Hans:

Hoi Steef en Joop,
    Wij hebben jullie avonturen gelezen en zie dat jullie al een mooi stukje op weg zijn.
    Nog maar een kleine 1400 km te gaan en dat moet voor jullie geen probleem zijn.
    Wel jammer dat het weer nog niet wil meewerken maar heb vertrouwen ook dat komt goed.
    Wij wensen jullie nog veel succes en veilige kilometers toe we zullenl jullie blijven volgen.

Grts Hans en Miriam